Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε σημαντικές προσπάθειες ψηφιακού μετασχηματισμού του τομέα της Παιδείας, με στόχο την αναβάθμιση των υποδομών και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών διαδικασιών. Το 2024, περισσότερα από 177.000 σετ ρομποτικής και 36.000 διαδραστικά συστήματα παραδόθηκαν σε σχολεία σε όλη τη χώρα, ενισχύοντας την ψηφιακή εκπαίδευση. Παράλληλα, η Ελλάδα έχει προχωρήσει σε αναβάθμιση των συνδέσεων των σχολείων, με το 60% των σχολείων να διαθέτουν σύνδεση VDSL 50-100Mbps και τα υπόλοιπα να συνδέονται σε δίκτυα οπτικών ινών με ταχύτητες μεγαλύτερες των 100Mbps. Μέσω πρωτοβουλιών του Υπουργείου Παιδείας, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών έχει ήδη εκπαιδευτεί σε βασικές ψηφιακές δεξιότητες, με 75.000 εκπαιδευτικούς να έχουν παρακολουθήσει προγράμματα επιμόρφωσης για την εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών στη διδασκαλία. Η επένδυση «Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Ψηφιοποίηση της Εκπαίδευσης», ύψους 364,9 εκατ. ευρώ, και η δράση «Ψηφιακή Μέριμνα» με προϋπολογισμό 163 εκατ. ευρώ, ενισχύουν την ψηφιακή υποδομή των σχολείων και την πρόσβαση σε τεχνολογικό εξοπλισμό για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Σημαντικές δράσεις περιλαμβάνουν τη δωρεάν χρήση τηλεδιασκέψεων, την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού στις σχολικές μονάδες.
Ανισότητα πρόσβασης: Υπάρχουν σημαντικές ανισότητες στην πρόσβαση στις ψηφιακές τεχνολογίες και την εκπαίδευση, γεγονός που μπορεί να εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες.
Ανησυχίες για την ασφάλεια δεδομένων: Η προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών αποτελεί σημαντική πρόκληση στην ψηφιακή εκπαίδευση.
Ψηφιακό χάσμα: Το ψηφιακό χάσμα ενδέχεται να ενισχύσει τις υφιστάμενες ανισότητες και να δημιουργήσει νέες, περιορίζοντας τις ευκαιρίες εκπαίδευσης για συγκεκριμένες ομάδες.
Ελλείψεις στην κατάρτιση εκπαιδευτικών: Η συνεχής επιμόρφωση των δασκάλων και καθηγητών σε νέες τεχνολογίες και ψηφιακά εργαλεία είναι απαραίτητη για την επιτυχημένη ενσωμάτωσή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ανεπαρκείς υποδομές: Οι υποδομές των σχολείων δεν είναι πάντα έτοιμες να υποστηρίξουν τη μετάβαση σε ψηφιακή εκπαίδευση με την απαραίτητη τεχνολογία και υποστήριξη.
Στόχος 1
Ψηφιακή μεταρρύθμιση συνόλου εκπαιδευτικών και διοικητικών υπηρεσιών ΥΠΑΙΘΑ
Ψηφιοποίηση υπηρεσιών και ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση και διοίκηση.
Εκσυγχρονισμός προσόντων και δεξιοτήτων εκπαιδευτικών και διοικητικού προσωπικού.
Στόχος 2
Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – Εμπιστοσύνη στο Δημόσιο Σχολείο
Αναβάθμιση υποδομών σχολείων με σύγχρονες τεχνολογίες (RE-Cloud, Fiber to the School, Gigabit to the Classroom).
Ενίσχυση κυβερνοασφάλειας και αξιοποίηση Τεχνητής Νοημοσύνης και νέων τεχνολογιών.
Δημιουργία έξυπνων σχολείων και ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις ψηφιακές τεχνολογίες και καινοτόμα εργαλεία.
Ενίσχυση συνεργασίας σχολείων-τοπικής αυτοδιοίκησης μέσω ψηφιοποίησης.
Προσβασιμότητα σε μαθητές με προβλήματα όρασης και δράσεις κατά της σχολικής βίας.
Στόχος 3
Νέα εποχή στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Εφαρμογή Εθνικής Στρατηγικής και άρση θεσμικών αγκυλώσεων
Εφαρμογή νέου θεσμικού πλαισίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ν. 4777/2021).
Δημιουργία στρατηγικού σχεδιασμού για την αριστεία και την καινοτομία.
Σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την κοινωνία και την αγορά εργασίας.
Στόχος 4
Άμεση και αποτελεσματική διασύνδεση της ΕΕΚ/ΔΒΜ με τις πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινωνίας-οικονομίας και της τεχνολογίας
Επιμόρφωση συντελεστών ΕΕΚ και επικαιροποίηση επαγγελματικών περιγραμμάτων.
Προώθηση επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής.
Ενίσχυση εξωστρέφειας ΕΕΚ και διασύνδεση με την αγορά εργασίας.